Voetentraining bij een hallux valgus (scheve grote teen)

 In Nieuws

Voetklachten onderbelicht

Is het niet vreemd dat we voor bijna alle spieren in ons lichaam trainingsprogramma’s kunnen volgen bij de fysiotherapeut of in de sportschool?

En dat de voet- en teenspieren er maar bekaaid vanaf komen?

We krijgen vaak bij voetklachten meteen schoenadvies of we krijgen steunzolen aangemeten. Zelden wordt eerst gestart met oefeningen.

Door het dragen van schoenen worden de voeten best goed beschermd. Hierdoor worden de voeten echter ook minder actief en krachtig.  De voeten hebben in schoenen soms te weinig ruimte en ervaren minder gevarieerde prikkels. Zo kunnen geleidelijk voetklachten ontstaan zoals bijvoorbeeld hallux valgus (scheve grote teen), hamertenen, platvoeten of hielspoor.

Bij bevolkingengroepen, waarbij de mensen  vooral op blote voeten lopen, komen voetklachten veel minder vaak voor.

Trainen

Recente onderzoeken laten zien dat door speciale training van de voetspieren en het doen van houdings- en coordinatieoefeningen, de voetfunctie verbetert en de klachten doet verminderen.

Door het volgen van een speciaal ontwikkelde trainingsmodules is mogelijk de voeten weer sterk en soepel te maken.

Standsafwijkingen zoals bij een scheve grote teen verminderen door training en het lopen wordt weer plezierig.

Trainingsprogramma en oefenmateriaal

Het is mogelijk om (op afspraak) het online-programma bij Fysio Vrij te bekijken en via deze website te bestellen.

Al het benodigde oefen- en ondersteuningsmateriaal, nodig voor de oefen modules, kun je in de praktijk bekijken en ervaren.

Ik geef je graag advies over de behandelmogelijkheden bij diverse voetklachten.

Kijk voor meer informatie  op deze pagina.

Ben je enthousiast geworden? Dan kun ook meteen starten met  4 gratis oefeningen.

Maak een afspraak via fysiovrij@gmail.com,  06-33011950 (whatsapp)

vlnr: taping loop-epitact teencorrector-mini band-tape-massagebal-golfbal-tenenspreider

 

Recommended Posts

Leave a Comment

hallux valgus